خانم عایشه دهقانی، اهل روستای «شاردر»، شهرستان سرباز در بلوچستان، دارای ۳ فرزند، فارغ التحصیل دانشگاه آزاد زاهدان است و آموزگار و دبیر مقطع راهنمایی و متوسطه اول.

او از شوق و اشتیاقش به تدریس و لذت اولین حضورش در کلاس درس می‌گوید: «اولین بار که سر کلاس درس رفتم، خیلی خوشحال بودم. از تدریس لذت می‌برم و دانش آموزانم را دوست دارم. امکانات مدرسه کم است و تنها وسیله آموزشی ما یک تخته سیاه است. یادم می‌آید، در اوایل تدریس در مدرسه، خرید خدمات من را قبول نداشتند و می‌گفتند چون به دانشگاه فرهنگیان نرفته‌ام، بلد نیستم تدریس کنم. اما با گذشت زمان نظرشان عوض شد. در این ۶ سال که تدریس می‌کنم، فقط ۷ ماه بیمه برایم رد شده است و هنوز قراردادی هستم. اوایل همسرم با کار کردن من مخالف بود و می‌ترسید از پس کارهای خانه و نگهداری فرزندانم برنیایم، که آمدم. از وقتی در کارگاه صابون سازی مشغول به کار شدم، همکارانم با تعجب از فرآیند تولید صابون می‌پرسند و به نظرشان کار بسیار سختی است.»

سرپرست کارگاه تولید صابون مایع، دوران دانش آموزی خود را این‌گونه شرح می‌دهد: «در دوران ابتدایی، ۱۹ نفر بودیم و تا کلاس پنجم را در روستای خودمان، گذراندیم. از آن ۱۹ نفر، فقط سه نفرمان موفق به ادامه‌ی تحصیل در مقطع راهنمایی شدیم. شاردر مدرسه راهنمایی نداشت و باید پیاده به نزدیکترین روستا «کوهمیتک»، می‌رفتیم. دیپلم را در شهر کلات، گرفتم و بعد از آن در دانشگاه زاهدان قبول شدم. آن زمان تعداد دخترهای بلوچ در دانشگاه هم بسیار کم بود. خوشبختانه اکنون دخترهای بیشتری می‌توانند به ادامۀ تحصیل بپردازند و کار کنند.»

آشنایی ما با خانم دهقانی از آنجا شروع شد که مؤسسۀ مهر و ماه به منظور کارآفرینی و مقابله با کرونا، تصمیم گرفت یک کارگاه صابون سازی در شهرستان سرباز راه اندازی کند. خانم دهقانی علی رغم اینکه تجربه‌ای در تولید صنعتی و کارگاهی نداشت، ولی به واسطۀ رشتۀ تحصیلی مرتبط‌ و سالها فعالیت در حوزه آموزش ، به عنوان سرپرست کارگاه انتخاب شد. آقای احمدی مسئول فنی تولید در تهران، هم با ارسال فایل‌های آموزشی و برقراری تماس، آموزش از راه دور را شروع کردند.

تولید صفر تا صد صابون توسط دهقانی و دستیارانش

آقای احمدی، می‌گوید: «خانم دهقانی در رشتۀ شیمی درس خواندند و با فعالیت‌های آزمایشگاهی آشنا هستند، ولی هیچ گونه آموزش و تجربه‌ای در تولید صنعتی نداشتند و چون هنگام راه انداختن یک تولید، حتی کارگاهی، معمولاً مشکلاتی بروز می‌کنند که ضمن کار برطرف می‌شوند، قرار بود برای شروع کار در آن جا باشیم و من ضمن تولید به ایشان آموزش بدهم و مشکلات را برطرف کنم. مشاهدۀ موارد ابتلا به کرونا در سرباز سبب لغو سفر شد و فکر می‌کردم شروع کار برای مدتی نامعلوم متوقف خواهد شد. ارتباط تصویری اینترنتی نیز به علت ضعیف بودن اینترنت امکان پذیر نشد. در آخر با ارسال روش کار و دستوراتی برای تولید و آموزش از راه دور، خانم دهقانی تولید را شروع کردند و پس از مدت کوتاهی به کمک دو دختر جوان دستیارشان، به خوبی از عهدۀ کار در کارگاه برآمدند و این افتخار برای ایشان و همکاران‌شان ماند. در مجموع طی ۷ ماه گذشته با تسهیلگری مهروماه ۵تن صابون مایع تولید شده و ایشان در ادامه‌ی اهداف کارآفرینی مهروماه در بلوچستان و در جهت مقابله با کرونا همیارمان بودند.